Föreskrifterna gäller för
- personal inom hälso- och sjukvård och tandvård
- personal i gruppbostäder, hemtjänst och särskilt boende för äldre
- personliga assistenter som arbetar vid de särskilda boenden som omfattas av föreskrifterna.
Reglerna gäller inte de personliga assistenter som arbetar i den enskildes hem eller personal i daglig verksamhet. Krav på god kvalitet, inklusive förebyggande av smittspridning, gäller dock även vid dessa insatser.
- elever vid utbildningar till yrken inom vård och omsorg i situationer där det finns risk för överföring av smittämnen.
Personal som inte deltar i direkt vård- eller omsorgsarbete omfattas inte av föreskrifterna. Det är ändå viktigt att all personal som vistas i vård- eller omsorgsmiljö utför sitt arbete på ett sätt som förebygger risk för smittspridning
Hur ska arbetskläderna se ut?
Det finns inga speciella regler för hur arbetskläderna ska se ut vad gäller färg, logotyp eller annan utformning. I gruppbostäder är det viktigt att arbetskläderna inte gör att boendet får en institutionell prägel. Så länge de har korta ärmar och att både över- och underdel går att tvätta så att de blir rena går det ha jeans och t-shirt. Dock finns det ett par krav på plaggens funktion och utformning som är viktiga för en bibehållen vårdhygien.
- Arbetskläder i vård och omsorg ska bestå av en underdel och en kortärmad överdel eller en sammansatt över- och underdel.
- Överdelar skall ha korta ärmar. Textila material förorenas snabbt och långa ärmar medför stor risk för att förorenas i samband med vård- eller omsorgsmoment. Det år inte tillåtet att bära ett långärmat plagg med uppkavlade ärmar under arbetskläderna.
- I vissa situationer kan också plastförkläden eller andra skyddskläder behövas.
- Skyddskläder ska användas utanpå arbetskläderna vid vård- och omsorgsmoment där det finns risk för att arbetskläderna kan förorenas genom direktkontakt med en person, dennes kroppsvätskor eller annat biologiskt material (t.ex. hud och hudfragment).
Hur ofta skall kläderna bytas och hur ska de tvättas?
- Arbetskläderna ska bytas dagligen och gå att tvätta så att de blir fria från smittämnen.
- För att arbetskläderna ska bli fria från smittämnen måste de kunna tvättas i minst 60 grader.
- Arbetskläderna skall tas av när arbetsdagen är slut och de får ej lämna arbetsplatsen.
- Arbetsgivaren är ansvarig för att de tvättas enligt föreskrifterna.
Vårdgivaren och den som ansvarar för verksamhet inom omsorgen ska säkerställa att den som tillhandhåller/tvättar kläderna följer reglerna så att smitta inte sprids.
16 i AFS 2018:4 - vad innebär den egentligen?
AFS 2018:4 står för Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om smittrisker som kom till under 2018. Syftet med föreskrifterna är att förebygga risker för att arbetstagare blir infekterade av smittämnen, eller blir varaktiga bärare av smittämnen, på grund av sina arbetsuppgifter. Arbetsgivaren har ansvaret för att föreskrifterna följs.
För de arbetstagare som omfattas av Socialstyrelsens krav på arbetskläder enligt Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg ska arbetsgivaren se till att arbetstagare tar av arbetskläderna när arbetsdagen är slut. Arbetsgivaren ansvarar för att arbetskläder som är använda hålls åtskilda från andra kläder, tvättas i minst 60 °C och förstörs vid behov.
Allmänna råd: Av arbetsmiljölagen följer också att kostnader för tvätt av arbetskläder som omfattas av Socialstyrelsens krav på arbetskläder enligt Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg, liksom alla andra kostnader för arbetsmiljöåtgärder, ska bäras av arbetsgivaren och inte belasta arbetstagare.
Läs mer
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/vardhygien/basala-hygienrutiner/
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/smittrisker_afs_2018_4.pdf
2021-03-15