Beställning
För att handla från Hejcos webshop måste du vara 18 år. När du har gjort din beställning får du en preliminär orderbekräftelse till den e-postadress som du har angivit. Kontrollera din orderbekräftelse noga för att säkerställa att de uppgifter som där anges stämmer. Om orderbekräftelsen är felaktig i något avseende, gällande produkter, storlekar eller priser, ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst på telefon 033 21 17 50 eller skicka ett e-mail här omgående.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel och felaktigt angivna priser på vår hemsida och i vår webshop.
Betalningsvillkor
Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Hejco - HejMar AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Företagsfaktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Kortbetalning
Kortbetalning sker via SVEA. Vi accepterar VISA och Mastercard. Beloppet reserveras i samband med orderläggningen i webshop och dras i samband med slutleverans.
Faktura för offentlig sektor
Det här betalalternativet gäller endast företag och verksamheter inom offentlig sektor, institutioner eller ideella föreningar. För betalning med faktura för offentlig sektor gäller betalning mot faktura 14 dagar från fakturadatum efter sedvanlig kreditundersökning. Organisationsnummer måste alltid anges vid beställning från ett företag, föreningar eller institutioner.
Fraktvillkor
Frakt inom Sverige för order via webshop är f.n. 79:- ex moms. Fraktfritt vid order över 1000:- ex moms.
Retur & bytesrätt
Om du av någon anledning inte är nöjd med din vara skickar du tillbaka den till oss. Du har full retur- och bytesrätt inom 30 dagar från den dag du tog emot varan. Som konsument har du har enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp genom att du skickar ett meddelande om detta till kundtjänst inom 14 dagar från den dag du tog emot varan. Observera att ångerrätten ej gäller specialtillverkade, broderade och/eller tryckta plagg. Villkoret är att varan är oanvänd samt returneras i originalpåse. Du står själv för kostnaden för returen.
Returnera enligt följande:
Handlat som privatperson, vänligen följ nedan länk:
Registrera din retur
Fyll i era uppgifter via vårt returformulär, invänta QR-koden och lämna in paketet på närmsta postombud.
Handlat som företag, vänligen följ nedan länk:
Registrera din retur
Fyll i era uppgifter via vårt returformulär och invänta returfraktsedeln (skickas som PDF). Ni kan sedan välja att lämna in paketet på närmsta postombud eller skicka det med ert eget postflöde (för företag som har PostNord som transportör).
Kontakta oss på returns@hejco.com om ni behöver hjälp med fraktsedel eller om ni har andra frågor om returer/reklamationer. Vänligen ange ordernummer eller leveransnummer för snabbare hantering.
Vår fraktsedel är förbetald, men du kan självklart även välja att betala portot själv direkt och skriva följande returadress på paketet:
HejMar AB / Returavdelningen
Kättebo 102, Torsbo
523 60 Gällstad
Checklista:
- Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i originalpåse eller karting samt vara i säljbart skick.
- Observera att ångerrätten ej gäller specialtillverkade, broderade och/eller tryckta plagg.
- En ifylld retursedel måste alltid medfölja returen för att vi ska behandla den. Fyll i orsaken till returen på retursedeln eller följesedeln och lägg den överst i paketet.
- Kostnad för returfrakt (f.n. 49:- ex moms) justeras i efterhand. När det gäller retur står du för transportrisken, så tänk på att förpacka varan väl.
- När vi mottagit returen och godkänt den betalar vi tillbaka pengarna till dig och drar av returfrakten på 49 kr exkl moms. Om det är en reklamation så står vi självklart för alla fraktkostnader.
Transportrisk
När en vara sänds från oss står vi för risken. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Anteckna returkollinummer och spara det tills returen är avklarad.
Reklamation
Vid en reklamation ska returavdelningen kontaktas via mail eller telefon 033-21 17 50. Reklamationer returneras snarast efter att du upptäckt felet. Beskriv noga vad som är fel, markera gärna med något tex tejp.
Vid reklamation av en vara ska en kopia av faktura/följesedel sändas med för att vi snabbt skall kunna behandla ärendet. Kom ihåg arr paketera varorna väl. Om plagget är använt skall det tvättas innan retur. Om så ej är fallet debiteras 100kr/plagg.
För godkända reklamationer betalar Hejco för returportot
Tvist rörande reklamation kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden. Hejco följer nämndens rekommendationer.
Kvalitet
Vårt produktsortiment utvecklas kontinuerligt vilket ibland innebär att den vara du beställt inte stämmer exakt med den du sett i katalogen. Den är dock likvärdig eller bättre. Skulle du ändå vilja returnera varan får du naturligtvis tillbaka både pengarna och returportot. Vi förbehåller oss rätten att bilder och färger kan skilja sig mellan digitalt- och tryckt material och verklig produkt.
Leverans
Dina varor levereras normalt från oss inom en vecka. Du får besked om leveranstiden via orderbekräftelsen. Leverans till offentlig sektor sker mot faktura efter sedvanlig kreditundersökning.
Rätt leveransadress
Leveranser från Hejco sker med PostNord. Vi måste därför alltid ha en gatuadress för att PostNord ska kunna leverera varorna. En gatuadress är till exempel Storgatan 2. Vi kan inte skicka företagspaket till en boxadress. Leverans till privatperson sker via MyPack Collect.
Kundnummer
När du handlar hos oss får du automatiskt ett kundnummer. Du hittar det på fakturan och orderbekräftelsen. Genom att alltid använda ditt kundnummer hjälper du oss att ge dig en ännu bättre service. Meddela oss om eventuella fel i namn- och adressuppgifter. Var också noga med att ange rätt faktureringsadress, leveransadress samt ev. referenskod.
Din integritet är viktig för oss. HejMar AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som lämnar till oss på Hejco. På vår Integritetspolicy sida hittar du information om var och hur vi hanterar och bevarar dina personuppgifter när du är hos oss. Om du har några ytterligare frågor kan du kontakta vår kundtjänst och som kan berätta mer om hur vi hanterar dina uppgifter.
Miljö & Ansvar
Vi satsar målmedvetet på hög kvalitet och låg miljöpåverkan. Vi har antagit en miljöpolicy där vi åtar oss att ”verka för att vår produktion ska ske med minsta möjliga miljöpåverkan, samt eftersträva bästa möjliga resursutnyttjande i samarbete med kunder och leverantörer”. Vi är certifierade enligt de internationella normerna ISO 9001 och 14001 som visar att vi har ett kvalitets- och miljöledningssystem som innefattar kvalitetssäkring vid konstruktion, utveckling, produktion, installation och service. Flera av våra plagg uppfyller kraven enligt Öko-Tex Standard 100, en garanti för att plaggen inte innehåller skadliga ämnen eller restprodukter. Detta gäller alla delarna i plagget – garn, tyg, tråd, knappar, blixtlås och etiketter.
Vi rekommenderar att uttjänta yrkesplagg lämnas till textilåtervinning och har själva skapat ett program för det. Titta gärna på https://hejco.se/sv/rehejco där du hittar all information om hur det fungerar.
FTI (F.D. REPA)
Vi är anslutna till FTI – (producentansvar för förpackningar). Företag som är anslutna till FTI betalar förpackningsavgifter efter den mängd förpackningsmaterial som verksamheten genererar. Avgifterna finansierar insamlingssystemet och återvinningen av förpackningarna. Det finns ca 7 700 återvinningsstationer för hushåll runt om i landet.