Hejco har under loppet av nio månader flyttat till nytt kontor mitt i Borås, uppdaterat sin logotyp samt rekryterat ny vd. Helen Landerborn kommer senast från rollen som CPO på Nelly.com och har tidigare arbetat på Lindex, Hemtex och Gina Tricot, så hennes kunskap om vikten av att förstå och vara tydlig mot sin målgrupp är stor. En viktig kunskap i Hejcos fokus på vård och omsorg.
– Vi har alltid varit stora på vård och omsorg och det har varit ett specialistområde för Hejco sedan starten 1954. Nu tar vi dock ett tydligare grepp om vårdsektorn, även om vi självklart fortsätter försäljningen till andra branscher. Våra kläder, som till exempel för lokalvårdare och storkökspersonal, fungerar ju lika bra för andra kunder. Men vi måste bestämma vilken vår primära målgrupp är.
Flytten och den uppdaterade logotypen är också viktiga för Hejcos positionering som ett värderingsdrivet varumärke med uppdrag att erbjuda de bästa arbetskläderna till vårdens alla medarbetare.
– Innan delade vi lokaler med Fristads som också tillhör koncernen Fristads Kansas Group. I och med flytten till nya lokaler har vi getts möjlighet att stärka varumärkets identitet. Nu känner både vi själva och alla som besöker oss att vi är Hejco, säger Helen Landerborn.
Helen talar också om vikten av att ligga i framkant med att förstå vårdsektorns behov. Självklart utifrån klädernas funktioner, som att vissa färger kan fungera bättre mot en patientgrupp än andra eller att en ficka måste sitta på ett speciellt sätt för att inte vara i vägen, men även avseende e-handel och digitalisering.
– Hejcos e-handel växer mycket snabbt och idag skeppar vi ut produkter både i Sverige och utomlands. Det är självklart viktigt att kunderna kan handla var och när de vill.
Med alltfler privata aktörer på marknaden ökar också behovet av ett brett sortiment. Man vill kunna särskilja sig från sina konkurrenter genom arbetskläder med varumärkets profil. Även den yngre generationens intåg på arbetsmarknaden påverkar Hejco.
– De yngre som anställs i vården har andra krav än den vårdsektorn och vi kanske är vana vid. Det gäller naturligtvis utseende och passform men också frågor om tillverkning och hållbarhet.
Hejco ligger långt fram vad det gäller hållbarhet och socialt ansvarstagande. Löftet de ger sina kunder – vi bryr oss om dem som bryr sig om andra – gäller även tillverkning och leverantörer. Man har även lanserat konceptet Re:Hejco, där man uppmanar sina kunder att skicka tillbaka uttjänta arbetskläder. Kläder som Hejco tillsammans med samarbetspartners ger att andra liv genom återanvändning, re-design eller uppdatering.
– Det är viktiga frågor för oss. Men allra viktigast är att när Elin, Ali eller Josefin går på sitt pass på sjukhuset, vårdcentralen eller tandläkarmottagningen och tar på sig sina arbetskläder, ska de känna att vi förstår dem, avslutar Helen Landerborn.
2019-10-01 08:23