Nyhetsrum

Välkommen att ta del av och läsa de senaste pressmeddelandena från oss.

 

Hejcos kollektion Perfect Curve är en hyllning till kvinnan

– Perfect Curve är en hyllning till kvinnor med lite större storlekar där kvinnans former lyfts fram. Vi är först på den skandinaviska marknaden och hoppas att vårt initiativ blir startskottet för ett nytt tänk i hela branschen, säger Marlene Groszman, Head of Design på Hejco.

 

Med Linjen Perfect Curve satsar Hejco på både feminina och klassiska arbetskläder för vården utan att kompromissa med passformen. Istället lyfts formerna fram. Storlekarna som börjar på 44 är designad för kvinnliga former. För Hejco är det självklart att alla har rätt att känna sig bekväma, snygga och stolta i sina arbetskläder.

 

– Det är dags att vi ser på arbetskläder på ett nytt sätt. Perfect Curve betonar och framhäver kvinnornas kurvor och försöker inte dölja eller trolla bort dem, säger Marlene Groszman.

 

Kläder utifrån mannen

 

Hittills har många kvinnor fått nöja sig med unisexplagg, inte sällan designade utifrån mannen, istället för plagg anpassade efter den kvinnliga formen. Som ledande specialister på arbetskläder för vård och omsorg, en bransch med många kvinnor, ska Hejcos Perfect Curve inte bara skapa välmående, självförtroende och stolthet hos kvinnorna. Linjen ska även säkerställa att de som bär arbetskläderna kan röra sig och arbeta obehindrat i dem. Därför har det har lagts mycket tid och omsorg på att prova de olika modellerna

 

– Målet var passformer som kombinerar funktionalitet med en smickrande estetik. Hur passar exempelvis en tunika när man jobbar mycket med armarna uppåt eller nere på golvet? Perfect Curve utgår helt och hållet från användarens behov, säger Marlene.

 

Redan mycket positiv respons

 

Även om bara delar av kollektionen har testats av utvalda modeller och vid ett tillfälle på mässan Swedental förra hösten, så har responsen varit mycket positiv.

 

– Det är faktiskt flera kvinnor som har ringt till Hejco bara för att tacka oss. Långt innan lanseringen är det många som är väldigt glada och uttrycker, ”Äntligen!”. Det känns helt fantastiskt, berättar Marlene Groszman.

 

Hon har också inspirerats av den nya generation unga kvinnor som engagerar sig i sociala medier för en positiv syn på den egna kroppen, oavsett form eller storlek. Nu hoppas Marlene Groszman på en förändring för hur man designar arbetskläder.

 

– Jag tror att om man känner sig snygg och trivs med sig själv så presterar man också bättre på sin arbetsplats, avslutar hon.

Internationella Boråsföretag satsar på textilåtervinning

11 februari 2020

Imorgon lanserar Hejco sin första cirkulära kollektion, med överproducerade tyger från underklädesjätten Swegmark of Sweden i samarbete med Rekotex.

– Den här första kollektionen är begränsad men planen är att göra 1–2 kollektioner per år där vi använder oss av redan producerade tyger, säger Helen Landerborn, vd på Hejco.

 

Hejcos nya kollektion består inte enbart av sportigare plagg i överblivet funktionsmaterial. Den är dessutom helt cirkulär. En kombination som Emma Ivarsson, Product Manager på Hejco, tror gör kollektionen unik och tillgodoser flera behov hos framförallt den yngre generationen.

 

– Fler och fler använder sig av funktionsmaterial på jobbet, så efterfrågan har varit ganska stor. Att göra en cirkulär kollektion kändes som en självklarhet i och med medvetenheten hos vår målgrupp, speciellt hos den yngre. Det ligger även helt i linje med vårt övriga hållbarhetsarbete.

 

Enligt Ivarsson har textilbranschen en enorm påverkan på miljön, framförallt i produktionsledet. Genom att ta tillvara på tyger av hög kvalitet som redan har producerats finns det mycket att vinna. Något som Marie Jonsson, grundare av Rekotex, håller med om.

 

­– Sedan starten för 2 år sedan har vi sålt nästan 20 000 meter, eller cirka 10 000 kilo, överproducerade tyger till företag såsom Hejco. För varje kilo tyg som de återanvänder istället för att köpa nytt innebär det en besparing på cirka 10 000 liter vatten och upp till 1 kg kemikalier, beräknat på nyproducerad bomull, säger hon.  

 

Rekotex digitala plattform är som ett tinder för företag som jobbar inom textilbranschen. Baserat på kriterier som exempelvis material, mängd och färg blir företag ihopmatchade med varandra. Den här gången fanns Swegmarks tyg redan i samma land som Hejcos produktion vilket gjorde att de dessutom undvek onödiga transporter.

 

– Vi ser samarbetet med Rekotex och Hejco som strategiskt viktigt för att kunna återbruka överbliven metervara som ett producerande företag. Vi är mycket glada att vi har hittat samarbetspartners som Hejco där vi tillsammans kan påvisa en ny inriktning av produktion och återbruk, där en plattform som Rekotex är enormt bra för att föra oss företag samman. Vi hoppas kunna fortsätta med vårt samarbete i framtiden, säger Christina Holmqvist, vd på Swegmark of Sweden.

 

Hejcos cirkulära kollektion består av ett par leggings med hög midja och två mobilfickor, samt en topp med figurnära passform och tre funktionella fickor. Färgskalan är grå melange och lila med storleksrangen 2XS-3XL.  

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Ivarsson, Product Manager Hejco,  emma.ivarsson@hejco.com, 070-733 30 84
Helen Landerborn, vd Hejco, helen.landerborn@hejco.com, 070-080 77 82

Uttjänta arbetskläder blir till hållbara give-aways

12 november 2019

I somras lanserade Hejco konceptet Re:Hejco där man uppmanar sina kunder att skicka tillbaka uttjänta arbetskläder istället för att slänga dem. Nu har de första lådorna med kläder gjorts om till tygväskor inför företagets mässor.

– Vi får hållbara give-aways att dela ut istället för att köpa nya, och kan samtidigt berätta om möjligheterna med Re:Hejco. Det leder förhoppningsvis till att många fler kunder skickar in sina kläder, säger Helen Landerborn, vd på Hejco.

Bakgrunden till Re:Hejco är en ökad efterfrågan från kunder samt Hejcos egen vilja att ta ansvar längs hela kedjan genom att bland annat återanvända arbetskläder som annars slängs.

– Närmre 85 % inom textilindustrin kastas och bränns upp idag, och den största miljöpåverkan sker under nyproduktion. Därför är Re:Hejco en viktig del i vårt hållbarhetsarbete och något som verkligen kan göra skillnad i att vi använder ett producerat plagg om och om igen, säger Emma Ivarsson Product Manager på Hejco.

Förutom möjligheten att göra om kläderna till en helt ny produkt finns det även ett stort intresse från flera företag att köpa upp plaggen och återanvända dem i egna kollektioner.

– Att köpa kläder och tyger i mindre kvantitet med god kvalitet för att skapa nya affärsmodeller och företag kommer vi se mer av framöver. Små och nystartade företag idag är mer medvetna och känner ett helt nytt ansvar i kedjan från idé till färdigt plagg, vilket känns otroligt positiv. Tillsammans kan vi undvika nyproduktion och samtidigt minska på överkonsumtion och stora lagersaldon, säger Emma Ivarsson.

Hejco har inlett flera samarbeten för att bana väg för återanvändning inom både re-design, välgörenhet och att skapa nya textila fiber. Tygväskorna är exempelvis gjorda på XV Atelier i Borås, och de uttjänta arbetskläderna landar först hos Korallen i Kinnarumma för att eventuellt tvättas och färgas om.

– Vi är rustade för att ta emot en stor mängd uttjänta arbetskläder, och vi tror verkligen att trycket kommer öka. Våra kunder kommer vilja ta det här ansvaret tillsammans med oss, säger Helen Landerborn.

Satsningen är en del av Hejcos övergripande hållbarhetsarbete som bland annat innefattar uthyrning av arbetskläder, förenklat returflöde och ett mer miljövänligt materialval såsom organisk bomull, återvunnen polyester och lyocell.

Kontakt Hejco:
Emma Ivarsson, Product Manager,  emma.ivarsson@hejco.com, 070-733 30 84
Helen Landerborn, Managing Director, helen.landerborn@hejco.com, 070-080 77 82

Om Hejco

Hejco är en del av Fristads Kansas Group med huvudkontor i Borås. Hejco har verksamhet i Sverige, Finland och Danmark och säljs även i Norge, Benelux och via distributörer i övriga länder. Fristads Kansas Group är Europas största leverantör av yrkes- och profilkläder med flera starka varumärken som Fristads, Kansas, Hejco, Acode, Martinson, B&C, Wenaas och Bragard. Koncernen bedriver verksamhet i mer än 20 länder, omsätter cirka 450 miljoner EURO har tre egna produktionsanläggningar och cirka 1 600 medarbetare.

”I den ”stora” världen är vi ett litet bolag men vi kan påverka och göra skillnad, det är jag övertygad om”

8 oktober 2019

”Företag kommer inte att överleva i framtiden om man inte är tydlig med var man står i de här frågorna” – Emma Ivarsson, produktchef Hejco.

”För att kunna göra skillnad på riktigt måste vi arbeta med flera olika satsningar på olika nivåer samtidigt” – Emma Ivarsson, produktchef Hejco.

 

Emma Ivarsson har jobbat som produktchef på Hejco i cirka 1,5 år men har jobbat inom textil och mode i över 20 år – bland annat som inköpare på H&M och affärsutvecklare på små- och medelstora textilföretag under många år. I och med hennes långa erfarenhet och värdedrivna sätt att arbeta på är hon en av de personer som drivit Hejcos hållbarhetsarbete framåt, helt enligt deras viktigaste riktlinje: att bry sig.

– Den värderingen genomsyrar verkligen alla medarbetare och allt vi gör. Det är viktigt för alla att vi fortsätter arbeta aktivt med hållbarhets-, miljö- och klimatfrågorna, och här är produkten en stor del i det hela, säger Emma.

 

En av hennes första uppgifter var därför att bygga upp ett produktteam som kunde möta kunden och förstå deras behov snabbare både vad det gäller design, nya alternativa material och en effektiviserad produktutvecklingsprocess.

– Det handlar såklart mycket om att välja bra kvalitet på materialen så att plaggen håller länge. Det handlar även om att informera våra kunder om hur man bäst tar hand om sina kläder, att lära ut varför vi behöver använda miljövänliga eller alternativa material, och att föra en dialog kring detta med dem. För varje litet steg räknas, och vi kommer fortsätta att göra vårt bästa för att driva utvecklingen framåt i dessa frågor, fortsätter hon.

De har därför påbörjat resan mot deras globala hållbarhetsmål där de år 2025 ska ha bytt ut all bomull till ekologisk bomull, all polyester till återvunnen polyester samt kartlagt var och hur de producerar för att säkerställa att produktion av tyger och produktion av plagg sker på samma kontinent.

­– Företag kommer inte att överleva i framtiden utan tydlighet kring var man står i de här frågorna, konstaterar Emma.

Hon fortsätter sedan berätta om vikten av att ta ett cirkulärt ansvar för deras produkter från designstadiet till sista stadiet, även efter alla hundratusentals plagg har skickats ut till kunder runtom i Europa. Det innebär bland annat att möjliggöra för Hejcos kunder att ge kläderna ett andra liv.

Det har mynnat ut i ett koncept som de kallar för Re:Hejco där kunden på ett enkelt sätt kan skicka tillbaka uttjänta arbetskläder, istället för att slänga dem. Därefter sorteras plaggen för att hitta bästa möjliga sätt för varje plagg att användas igen.

– De flesta av våra kläder används i väldigt många år tack vare vår höga kvalitet. Därefter skulle exempelvis en vårdklänning kunna re-designas till en blus eller liknande. Men kläderna kan även återanvändas som nya textila fiber eller inom välgörenhet, säger Emma.

Men Hejco nöjer sig inte där. De tar även ett större ansvar i och med ett mål kring nolltolerans på flygfrakt och ett mål kring att hålla en bra balans på sina lagernivåer.

– För att kunna göra skillnad på riktigt måste vi arbeta med flera olika satsningar på olika nivåer samtidigt. Trots att vi är ett litet bolag är jag helt övertygad om att vi kan påverka jättemycket, men då är det framförallt viktigt att få med sig alla på företaget, säger hon.

För att involvera och engagera alla medarbetare välkomnas alla förslag som kan förbättra den dagliga verksamheten. Något som har resulterat i att alltid släcka lamporna när man lämnar ett rum, och företagets egen cykelutlåning under arbetstid.

– Vi har definitivt ingen brist på saker att göra när det kommer till hållbarhet. Men det känns som en självklarhet eftersom det också blir en trygghet för våra kunder. Och vår kund är det viktigaste vi har. Det är därför vi finns här idag och det är till hen som vi vill ge de bästa produkterna vi kan samtidigt som vi ser till att bidra till en bättre planet med minsta möjliga ”foot print”, avslutar Emma.

Tre saker man inte vet om dig:

  1. Jag springer mycket mer än vad många vet. Det är min egen tid.
  2. Jag lyssnar alltid på olika business-poddar på väg till jobbet.
  3. Jag läser gärna kokböcker, nästan varje dag, och jag älskar att laga mat men följer sällan recept.

Hejco flyttar och stärker sin position på marknaden

1 oktober 2019

– Vi ska göra de bästa arbetskläderna för alla inom vården. De människor som varje dag ser till att andra mår bra. För oss är det viktigt att de har sköna, praktiska och snygga arbetskläder.

Helen Landerborn, vd på Hejco, berättar med stort engagemang om vikten av att aldrig tappa fokus på företagets verkliga kunder – alla de som jobbar inom vård och omsorg.

– Kanske gör vi affären med en inköpare, men det är ju inte han eller hon som bär våra kläder i arbetet. Det gör undersköterskan, städaren och sköterskan. Det är för dem kläderna ska fungera.

 

Hejco har under loppet av nio månader flyttat till nytt kontor mitt i Borås, uppdaterat sin logotyp samt rekryterat ny vd. Helen Landerborn kommer senast från rollen som CPO på Nelly.com och har tidigare arbetat på Lindex, Hemtex och Gina Tricot, så hennes kunskap om vikten av att förstå och vara tydlig mot sin målgrupp är stor. En viktig kunskap i Hejcos fokus på vård och omsorg.

– Vi har alltid varit stora på vård och omsorg och det har varit ett specialistområde för Hejco sedan starten 1954. Nu tar vi dock ett tydligare grepp om vårdsektorn, även om vi självklart fortsätter försäljningen till andra branscher. Våra kläder, som till exempel för lokalvårdare och storkökspersonal, fungerar ju lika bra för andra kunder. Men vi måste bestämma vilken vår primära målgrupp är.

Flytten och den uppdaterade logotypen är också viktiga för Hejcos positionering som ett värderingsdrivet varumärke med uppdrag att erbjuda de bästa arbetskläderna till vårdens alla medarbetare.

– Innan delade vi lokaler med Fristads som också tillhör koncernen Fristads Kansas Group. I och med flytten till nya lokaler har vi getts möjlighet att stärka varumärkets identitet. Nu känner både vi själva och alla som besöker oss att vi är Hejco, säger Helen Landerborn.

 

Helen talar också om vikten av att ligga i framkant med att förstå vårdsektorns behov. Självklart utifrån klädernas funktioner, som att vissa färger kan fungera bättre mot en patientgrupp än andra eller att en ficka måste sitta på ett speciellt sätt för att inte vara i vägen, men även avseende e-handel och digitalisering.

– Hejcos e-handel växer mycket snabbt och idag skeppar vi ut produkter både i Sverige och utomlands. Det är självklart viktigt att kunderna kan handla var och när de vill.

Med alltfler privata aktörer på marknaden ökar också behovet av ett brett sortiment. Man vill kunna särskilja sig från sina konkurrenter genom arbetskläder med varumärkets profil. Även den yngre generationens intåg på arbetsmarknaden påverkar Hejco.

– De yngre som anställs i vården har andra krav än den vårdsektorn och vi kanske är vana vid. Det gäller naturligtvis utseende och passform men också frågor om tillverkning och hållbarhet.

 

Hejco ligger långt fram vad det gäller hållbarhet och socialt ansvarstagande. Löftet de ger sina kunder – vi bryr oss om dem som bryr sig om andra – gäller även tillverkning och leverantörer. Man har även lanserat konceptet Re:Hejco, där man uppmanar sina kunder att skicka tillbaka uttjänta arbetskläder. Kläder som Hejco tillsammans med samarbetspartners ger att andra liv genom återanvändning, re-design eller uppdatering.

– Det är viktiga frågor för oss. Men allra viktigast är att när Elin, Ali eller Josefin går på sitt pass på sjukhuset, vårdcentralen eller tandläkarmottagningen och tar på sig sina arbetskläder, ska de känna att vi förstår dem, avslutar Helen Landerborn.

Hejco först i världen med att Plogga

17 september 2019

Plogging, att plocka skräp samtidigt som man joggar, har under det senaste året spridit sig över världen. Vad många inte vet är att det tog fart med hjälp av Boråsföretaget Hejco. I veckan besökte Erik Ahlström, grundare av trenden, Borås för att inspirera världens bästa ploggföretag.

– Hejco var det första företaget som tog kontakt med mig efter att jag startade Plogga 2016. Strax efter det tog det fart, både i Sverige och internationellt. Hejco och deras engagemang var en stark bidragande anledningen till det, säger Erik Ahlström, grundare av Plogga.

För att främja ett fortsatt engagemang på Hejco besökte Erik Ahlström företaget i veckan och höll en av sina inspirerande föreläsningar som avslutades med att hela företaget gav sig ut för att Plogga.

Syftet med Plogga är framförallt att förändra attityder och förhållningssätt kring skräp, att främja en hälsosam jobbkultur och att på ett enkelt sätt ta ansvar för nedskräpningen i miljön – något som tilltalar Hejco.

– Att ta hand om både våra kunder och oss själva är en del av Hejcos DNA. Det känns därför som en självklarhet att även ta hand om vår närmiljö, och behovet av att göra det verkar tyvärr inte minska, säger Helen Landerborn, vd på Hejco.

År 2018 utsågs Borås till årets Håll Sverige Rent-kommun för fjärde året i rad. Men enligt 2019 års skräpmätning utförd av Borås stad har nedskräpningen i centrum ökat sedan förra året från 4,62 skräpenheter per tio kvadratmeter till 5,5 skräpenheter per tio kvadratmeter i år.

– Nedskräpningen i Sverige har ökat med 13 procent på bara ett år. Den siffran hade förmodligen varit ännu högre om det inte vore för alla initiativ som tas för miljön. Därför är det viktigare än någonsin att det finns företag som Hejco som tar sitt ansvar, säger Erik Ahlström.

Som en bonus fick medarbetarna även äran att bli först i världen med att testa den nya Plogga-appen där det dyker upp en fråga efter varje 100 m. Frågorna handlar framförallt om miljön men kan även anpassas för varje företag.

– Det finns ett fantastiskt engagemang på Hejco så valet att testa appen här var självklart. Det är utan tvekan ett av de bästa företagen jag har jobbat med, avslutar Erik Ahlström.

För mer information, kontakta:
Helen Landerborn, vd på Hejco, helen.landerborn@hejco.com, 070-080 77 82
Erik Ahlström, grundare av Plogga, erik@plogga.se, 070 518 52 74

Om Hejco
Hejco är en del av Fristads Kansas Group med huvudkontor i Borås. Hejco har verksamhet i Sverige, Finland och Danmark och säljs även i Norge, Benelux och via distributörer i övriga länder. Fristads Kansas Group är Europas största leverantör av yrkes- och profilkläder med flera starka varumärken som Fristads, Kansas, Hejco, Acode, Martinson, B&C, Wenaas och Bragard. Koncernen bedriver verksamhet i mer än 20 länder, omsätter cirka 450 miljoner EURO har tre egna produktionsanläggningar och cirka 1 600 medarbetare.

Om Plogga
Plogga grundades i Sverige år 2016 där själva aktiviteten går ut på att plocka skräp samtidigt som man joggar. Det går lika bra att promenera, åka skateboard, cykla, simma eller annat. Plogging är attitydsförändrande och ploggare är stolta skräpplockare som gör något åt vår miljö och hälsa innan det är för sent. Vår vision är tydlig och enkel: att skapa en ren värld. I dag finns Plogga i alla kontinenter och minst 45 länder.

Schyssta arbetskläder röstas fram av LSS-boende när Funktionshinderbanan passerar Borås

18 juni 2019

För tredje året cyklar Funktionshinderbanan för fler och bättre LSS-bostäder för personer med funktionsnedsättning. Kampanjen passerar Borås den 19 juni och kommer då arrangera en modevisning med kläder från Hejco. Under eventet kommer personal och hyresgäster på LSS-boende få rösta fram deras favoriter när det gäller arbetskläder. Syftet är att lyfta frågan om arbetskläder till personal som vistas i de boendes privata hem.

Under några veckors tid cyklar initiativtagaren Robin Berkhuizen för tredje året i rad för fler och bättre LSS-bostäder för personer med funktionsnedsättningar. I år går turen från Göteborg till Almedalsveckan i Visby.

Funktionshinderbanan har tidigare lyft frågan om arbetskläder på LSS-bostad eftersom flera kommuner erbjuder medarbetarna sk bussaronger, dvs en typ av överdel som används på sjukhus. Kläderna används ibland även under utflykter med de boende.

  • Det blir fel eftersom de som bor på LSS-bostad inte är sjuka och det är deras privata hem. Jag hade verkligen inte velat ha någon som jobbade i mitt hem var klädd som om jag vore sjuk. Det blir extra fel när kläderna används på utflykt eftersom boende vittnat om att de känner sig särbehandlade och uttittade, säger initiativtagaren Robin Berkhuizen.

 

Modevisning

Kommunerna ska erbjuda personal på LSS-bostad arbetskläder. Dessa kläder ska uppfylla vissa krav som tex klara 60 graders tvätt. Funktionhinderbanan anordnar nu en modevisning tillsammans med klädesföretaget Hejco för att visa att det finns andra typer av arbetskläder än traditionella bussaronger. Boende och personal från LSS-bostäder är inbjudna till modevisning och de kommer få chansen att rösta fram ett schysst alternativ.

 

Brist på LSS-bostäder

I mer än hälften av landets kommuner finns det brist på LSS-bostäder enligt Boverket. Bristen leder till att många personer med funktionsnedsättning får vänta väldigt länge på en lägenhet, men det leder även till att lokaler som inte är anpassade för LSS-verksamhet byggs om till boenden.

Hejco revolutionerar med återvunna arbetskläder

4 juni 2019

Varje år designar, producerar och skickar Hejco hundratusentals arbetskläder till kunder runtom i Europa. Nu introducerar företaget konceptet Re:Hejco som kan ge kläderna förlängd användning.

- Vi vill ta ett stort hållbarhetsansvar i produktion från ide till produkt och val av material, och vi vill även ge en möjlighet för våra kunder att vara med. Med Re:Hejco kan vi nu ta ett cirkulärt ansvar, säger Emma Ivarsson Product Manager på Hejco.

En ökad efterfrågan från kunder och viljan att ta ansvar längs hela kedjan är bakgrunden till att Hejco utvecklat konceptet Re:Hejco. Det möjliggör för kunden att på ett enkelt sätt skicka tillbaka uttjänta arbetskläder, istället för att slänga dem. Därefter sorteras plaggen för att hitta bästa möjliga sätt för varje enskilt plagg att användas igen.

De flesta av våra produkter används i väldigt många år på grund av sin höga kvalitet. Och därefter skulle en vårdklänning till exempel i sitt nästa skede kunna få en ny design som en blus eller liknande, säger Emma Ivarsson.

Kläderna kan återanvändas på flera olika sätt – exempelvis som nya textila fiber, ny-designade plagg eller inom välgörenhet. Det har såklart sina fördelar att Hejco har huvudkontor i Sveriges textilmecka Borås. Där har de ett nära samarbete med de bästa i branschen avseende återvinning som Korallen, Re:textile, Borås Science Park och Textile Fashion Center.

­– Att ge kläder ett längre liv är en av de största insatserna varje enskild människa kan göra för miljön. Ett plagg som används tre gånger så länge som det gör idag kan minska miljöpåverkan med 65 procent. Vi vill underlätta för våra kunder att bidra till det. Och med kvaliteten på våra kläder är vi helt övertygade om att de kan få en mycket längre livslängd än den de redan har idag, säger Helen Landerborn, Managing Director på Hejco.

Satsningen är en del av Hejcos övergripande hållbarhetsarbete som bland annat innefattar uthyrning av arbetskläder, förenklat returflöde och ett mer miljövänligt materialval såsom organisk bomull och återvunnen polyester.

 

Kontakt Hejco:

Emma Ivarsson, Product Manager,  emma.ivarsson@hejco.com, 070-733 30 84

Helen Landerborn, Managing Director, helen.landerborn@hejco.com, 070-080 77 82

 

Hejco blir guldpartner till Göteborgs Stadsmission

Vi på Hejco är stolta över att kunna vara med och stödja Göteborgs Stadsmission i deras arbete för människor som lever i utsatta situationer. Detta ligger helt i linje med vår värdering att vi ska bry oss om dem som bryr sig om andra.

Göteborgs Stadsmission möter dagligen människor som lever under tuffa förhållanden och behöver stöd, antingen genom en akut insats eller genom att påbörja en långsiktig förändringsprocess. Här erbjuds kollo för barnfamiljer, stresshanteringskurs för unga vuxna, stödsamtal, vägledning och ett ordentligt mål mat. För att nämna några insatser.

"Vi är jätteglada för samarbetet med Göteborgs Stadsmission, en organisation som verkligen hjälper människor. Att vi som företag kan hjälpa till med volontärarbete, stödja med kläder och andra resurser ser vi som en självklarhet för att kunna skapa ett samhälle där ingen lever i utanförskap", säger Sofia Wackling, Marknadschef på Hejco.

"Hejcos engagemang och genuina vilja att stötta människor i svåra situationer betyder mycket. Tack vare våra fantastiska företagsvänner får vi bättre förutsättningar för vårt fortsatta arbete, så tack för att ni gör skillnad!" säger Jennie Elheim, ansvarig för företagssamarbeten på Göteborgs Stadsmission.

 

 

Hejco blir ny leverantör till SKL Kommentus

Borås 25 juni 2018

Hejco, en del av Fristads AB, har tecknat avtal med SKL Kommentus Inköpscentral om att få leverera arbetskläder för vård, städ och kök i hela Sverige. Hejco kommer leverera till samtliga avropande kommuner i Götaland, Svealand och Norrland.

I drygt 60 år har Hejco designat, utvecklat och tillverkat arbetskläder för alla de människor som arbetar med att ta hand om andra. Arbetskläder som helt enkelt ska hjälpa till att göra arbetet lite lättare för alla yrkesgrupper inom vård & omsorg, städ & service och kök & restaurang. Hejco är kända för sin enastående kvalitet, perfekta passform, goda funktionalitet och lyhörda service.

-Vi ser verkligen fram mot att få börja leverera arbetskläder till Kommentus igen i och med dethär strategiskt viktiga avtalet. Vi förväntar oss också se en kraftigt ökad försäljning för Hejco påden svenska hemmamarknaden, helt i linje med den tillväxtstrategi som finns, säger JoakimPilfalk, försäljningschef på Hejco.

-Sedan vi har börjat jobba aktivt med upphandlingar har vi haft stora framgångar och därförkänns det extra roligt att vi nu tecknar avtal med SKL Kommentus, säger Linda Svenssonanbudschef på Hejco.

-Det här är ett led i att ta tillbaka positionen som nummer ett som leverantör inom de härsegmenten. Vi har haft en fantastisk utveckling på upphandlingssidan det senaste året och attvi nu vinner den här upphandlingen är fantastiskt för hela verksamheten och i linje med vårstrategi, avslutar Joakim Pilfalk.

Kontakt:

Linda Svensson, Anbudschef Hejco linda.svensson@hejco.com

 

Hejco och Plogga fortsätter samarbetet

Vi på Hejco bryr oss om dem som bryr sig om andra. Det gör vi bland annat genom att producera och tillhandahålla hållbara och bekväma arbetskläder som ska kunna hjälpa till att göra arbetsdagen lite lättare för alla de som arbetar i yrken där man bryr sig om andra, såsom vård & omsorg, städ & service och hotell och restaurang. Men vår mission om att bry sig om går mycket längre än så. Att vi också gör vårt yttersta för att ta hand om människorna och miljön runt omkring oss är en självklarhet och samarbetet med Plogga är ett led i det.

Under 2017 påbörjade Hejco ett spännande samarbete med Plogga och fortsätter alltså samarbetet även under det här året. Ordet Plogga är en kom­bination av orden "Plocka" och "Jogga", en perfekt kombination där man faktiskt göra en insats för miljön i kombination med att man får rörelse och motion. För varje gång man är ute på en löprunda eller en promenad är det faktiskt hur lätt som helst att plocka upp lite skräp på vägen och lägga i närmsta papperskorg.

Plogga på lunchen

I praktiken innebär vårt Plogga engagemang på Hejco bland annat att vi internt kör gemensamma ”Plogga-luncher” någon gång i månaden där vi sticker ut en sväng och snyggar till runt vårt huvudkontor.

  • Det blir en ”win-win” aktivitet för både medarbetare och miljön. Det ger tillfälle att sträcka på benen och få lite syresättning av kroppen och hjärnan i mitten av arbetsdagen samtidigt som vi faktiskt gör en insats för vår närmiljö genom att plocka upp det där skräpet vi alla ser i diket på väg in till parkeringen. Vi tror att både medarbetare, företaget och miljön vinner på det här, säger Sofia Wackling marknadschef på Hejco.
  • Plogga ligger helt rätt i tiden och vi är oerhört glada för det uppsving och framgång som konceptet fått. För Hejco ligger det helt i linje med våra värderingar och position och vi ser också möjligheten att engagera våra medarbetare i något som direkt gör skillnad för både individen och miljön.
    Läs mer

Din kundvagn(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan
Fri frakt över 1000 kr 30 dagars öppet köp 30 dagars faktura Trygg betalning med Svea