”I den ”stora” världen är vi ett litet bolag men vi kan påverka och göra skillnad, det är jag övertygad om”
8 oktober 2019
”Företag kommer inte att överleva i framtiden om man inte är tydlig med var man står i de här frågorna” – Emma Ivarsson, produktchef Hejco.
”För att kunna göra skillnad på riktigt måste vi arbeta med flera olika satsningar på olika nivåer samtidigt” – Emma Ivarsson, produktchef Hejco.
Emma Ivarsson har jobbat som produktchef på Hejco i cirka 1,5 år men har jobbat inom textil och mode i över 20 år – bland annat som inköpare på H&M och affärsutvecklare på små- och medelstora textilföretag under många år. I och med hennes långa erfarenhet och värdedrivna sätt att arbeta på är hon en av de personer som drivit Hejcos hållbarhetsarbete framåt, helt enligt deras viktigaste riktlinje: att bry sig.
– Den värderingen genomsyrar verkligen alla medarbetare och allt vi gör. Det är viktigt för alla att vi fortsätter arbeta aktivt med hållbarhets-, miljö- och klimatfrågorna, och här är produkten en stor del i det hela, säger Emma.
En av hennes första uppgifter var därför att bygga upp ett produktteam som kunde möta kunden och förstå deras behov snabbare både vad det gäller design, nya alternativa material och en effektiviserad produktutvecklingsprocess.
– Det handlar såklart mycket om att välja bra kvalitet på materialen så att plaggen håller länge. Det handlar även om att informera våra kunder om hur man bäst tar hand om sina kläder, att lära ut varför vi behöver använda miljövänliga eller alternativa material, och att föra en dialog kring detta med dem. För varje litet steg räknas, och vi kommer fortsätta att göra vårt bästa för att driva utvecklingen framåt i dessa frågor, fortsätter hon.
De har därför påbörjat resan mot deras globala hållbarhetsmål där de år 2025 ska ha bytt ut all bomull till ekologisk bomull, all polyester till återvunnen polyester samt kartlagt var och hur de producerar för att säkerställa att produktion av tyger och produktion av plagg sker på samma kontinent.
– Företag kommer inte att överleva i framtiden utan tydlighet kring var man står i de här frågorna, konstaterar Emma.
Hon fortsätter sedan berätta om vikten av att ta ett cirkulärt ansvar för deras produkter från designstadiet till sista stadiet, även efter alla hundratusentals plagg har skickats ut till kunder runtom i Europa. Det innebär bland annat att möjliggöra för Hejcos kunder att ge kläderna ett andra liv.
Det har mynnat ut i ett koncept som de kallar för Re:Hejco där kunden på ett enkelt sätt kan skicka tillbaka uttjänta arbetskläder, istället för att slänga dem. Därefter sorteras plaggen för att hitta bästa möjliga sätt för varje plagg att användas igen.
– De flesta av våra kläder används i väldigt många år tack vare vår höga kvalitet. Därefter skulle exempelvis en vårdklänning kunna re-designas till en blus eller liknande. Men kläderna kan även återanvändas som nya textila fiber eller inom välgörenhet, säger Emma.
Men Hejco nöjer sig inte där. De tar även ett större ansvar i och med ett mål kring nolltolerans på flygfrakt och ett mål kring att hålla en bra balans på sina lagernivåer.
– För att kunna göra skillnad på riktigt måste vi arbeta med flera olika satsningar på olika nivåer samtidigt. Trots att vi är ett litet bolag är jag helt övertygad om att vi kan påverka jättemycket, men då är det framförallt viktigt att få med sig alla på företaget, säger hon.
För att involvera och engagera alla medarbetare välkomnas alla förslag som kan förbättra den dagliga verksamheten. Något som har resulterat i att alltid släcka lamporna när man lämnar ett rum, och företagets egen cykelutlåning under arbetstid.
– Vi har definitivt ingen brist på saker att göra när det kommer till hållbarhet. Men det känns som en självklarhet eftersom det också blir en trygghet för våra kunder. Och vår kund är det viktigaste vi har. Det är därför vi finns här idag och det är till hen som vi vill ge de bästa produkterna vi kan samtidigt som vi ser till att bidra till en bättre planet med minsta möjliga ”foot print”, avslutar Emma.
Tre saker man inte vet om dig:
- Jag springer mycket mer än vad många vet. Det är min egen tid.
- Jag lyssnar alltid på olika business-poddar på väg till jobbet.
- Jag läser gärna kokböcker, nästan varje dag, och jag älskar att laga mat men följer sällan recept.