Hejco hjälten- Karin Larsson
En varm och behaglig stämning råder i receptionen och skpar en känsla av trygghet. Hit kommer många patienter som är rädda för tandläkaren. -Det känns positivt att kunna hjälpa dem, säger tandsköterskan Karin Larsson.
Hon har jobbat här sedan 2003 - efter 20 år som undersköterska på Borås lasarett fick hon en ingivelse och skolade om sig. Det har hon aldrig ångrat.
- Jag såg en annons i tidningen, innan hade jag aldrig tänkt tanken, säger hon. Att jobba med männsikor trivs hon med.
- Man möter så många olika människor, med olika förutsättningar som man får hjälpa i olika situationer.
SER TILL ATT ALLT FLYTER
Som tandsköterska är man något av en allt i allo. På kliniken finns två tandläkare, två tandhygienister och lika många tandsköterskor. Tandsköterskorna svarar i telefon, bokar patienter, sköter pappersarbete och ser till att alla kläder är hela och rena.
- Det är vi som ser till att allt flyter på, säger Karin och konstaterar att mycket av hennes jobb pågår bakom kulisserna.
Allt får ta den tid som krävs
Kliniken har många patienter, flera som är tandvårdsrädda. De tas extra väl om hand.
- Vi tar emot dem när de kommer, går in på rummet och pratar. Sen kommer tandläkaren in för att prata och bilda sig en uppfattning. Men vi gör ingenting förrän patienten är redo, utan allt får ta den tid som krävs för patienten. Det handlar mycket om att känna av vad juste den patienten behöver, om man kan skoja eller om man ska vara lugn. Det är fantastiskt när någon som inte varit hos tandläkaren på många år får fina tänder igen.